Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.01.2011 13:28 - Християнка ли е Балчишката Кибела и евентуалният и храм в Маркианопол(Девня)
Автор: marknatan Категория: История   
Прочетен: 6304 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 07.03.2011 06:39


imageimage




В град Балчик през 2007 г бе открит Храм на Великата майка в изключително добро състояние. При продължаващите разкопки археолозите намират и главната култова статуя изработена от мрамор.Изящно изработената Кибела е седнала на трон.От двете страни на трона има релефни изображения на лъвове.
image

За Кибела или Великата Майка,за култа и ,за атрибутите и ,и т.н. из ньета ,в различни му исторически превъплещения е написано де що има издадено или неиздадено за нея.Във форум "Ти си това" даже повече . Там много скоро ще бъдат изложени и силиконовите подплънки на богинята,български ,разбира е ,но Сарчето е много заета със събирането на лигите на боцко в буркани ,а той е доста продуктивен и нема време да си сложи нови подплънки,та старите останат за музейни експонати.Няма да си губя от времето за убразуване на неубразуваните и научаването им как да се включат в кръжеца"Напиши ромска ромска теза ромски тип" и по несъщество,от вратата за краката.
 
Любопитното тук,е че намерената статуя е изобразявана на провинциалните монети от Маркианополис, днес Девня. В каталога на провинциалните монети на Мушмов,който служи за основен за колекционери и изледователи,под записи 0т 380 д0 384 е посочил и монета на Септимий Север с реверс Кибела.Описана е както следва.

Кибела седнала на трон,наляво ,държаща патера,ръка(левия лакът) отпочиващ на тъпан(?) лъв,(лъвове).

Подобно описание дават и други нумизмати. От снимки на действителната монета обаче се виждат два ясно очертани кръста зад трона. Кръстовете не са част от трона. Или облегалка или каквото и да е.Те са ясно очертани и отделени,плаващи във въздуха от двете страни на богинята. Но нито Мушмов ги описва,нито срещнах в описанието им при други нумизмати,което следва даденото в каталога.

image

image

image

От изображението на монетите и от намерената статуя в храма и в Балчик може еднозначно да заключиме,че при монетите от Маркианополис е изобразена точно тази Кибела Балчишка. При монетите гравьора е решил проблема с двата лъва изобразени на трона чрез гравирането им отдолу.


Откривателите твърдят,че това е единственият храм на Богинята на Балканския полуостров.

Изданията на монетите са от Маркианополис.И смея да твърдя,че култа към точно тази Кибела е бил разпрострарнен и там следва да се открие и подобен храм и в Девня,древния Маркианополис.

Да се върнем към кръстовете. Храма в Балчик,казват археолозите е работил и при християните. Всички знаят,че християните са превръщали в църкви само митреумите и затова и храмът в Балчик е оставен необезпокояван да работи,докато местното свлачище не се е пробудило към края на 4 век,пак според археолозите датирали обекта.

Или като компромисен варинат поради наличието на тези кръстове на Кибела христяните са я взели за техен човек и храмът и е работил,като християнски без да бъде митреум.Какъв Ужас!

Раннохристиянските символи са разнообразни .Дали кръстния знак преди да се наложи като всеобщ е бил един от тях? Според теолозите наред с другите символи и кръста е бил християнски символ.
Монетата с кръстовете на Кибела е на Септимиус Север.
 
Свързани ли са по някакъв начин Северите с християнството?

Юлиа Мамеа е майка на бъдещия имп. Александър Север и племеница на основателя на династията влиятелния Септимиус Север(193-211).С цел заздравяване на влиянието си сред източните провинции той я жени за родения в Сирия Марцианус,от комуто тя ражда своя син Алексиан,който е издигнат за император след смъртта на Елагабал(218-222),като Александър Север .Тя е единствената жена получила титлата "партньор в управлението",което я прави императрица. Титлата е давана на имп. Луций Вер от Марк Аврелий, но никога на жена.Но след управлението на влияптелната Юлиа Домна и приемането и от обществото за императрица това не е трудно.
Юлиа Мамеа е в приятелски отношения с християнския реформатор и теолог Ориген.Без изрично да посочи,че тя е християнка , Еузебиус пише,че тя изпратила въоръжена охрана за Ориген с цел да получи инструкциите за християнското учение. Определя сина и Александър Север,като приятелски настроен към християнството.
Друг християнски автор,Филострат посочва като инициатор на своето произведение "Животът на Аполониус от Тиана" , влиятелнта императрица ,съпругата на Сепримий императрица Юлиа Домна,което вече индикира интерес и благосклонност на династията на Северите към християнството и в този аспект наличието на кръстове,точно на монетите на Север от Маркианополис може би не се дължи на случайност.
Кибела се счита за Богинята Майка. И Домна и Мамеа са носителки на най-големите римски титли Майка на крепостите,Mater Castrorum и Майка на Сената Mater Senatus .
Дали влиятелната Юлиа Домна,съпруга на Север и майка на бъдещите императори Гета и Каракала не се е олицетворявала със Кибела от Балчик и заради това в храма на богинята да са сложени и тези кръстове? Храм в който се е синкетизирал култ на Великата Майка и към Домна, като императрица ,Mater Castrorum , Mater Senatus в резултат на което има по различна трактовка в в предтавянето на Великата Майка Балчишка,на трон,с кръстове,не яздеща горките лъвчета в буквален и преносен смисъл.




И да добавя средновековен печат на Божията Майка  с подобна иконография- личат от двете и страни два кръста и когато например се описват подобни печати се описват и двата кръста за разлика от тези на Кибела,на които макар и видни христиените необяснимо защо не налитат ,като мухи на мед . Кръста си е кръст,особено когато става дума за вече християнска епоха ,в която както и писмените сведения потвурждават нумеро уно са две прохристиянски императрици в действителния смисъл на думата. Тва че западно юдеохристиянскип гръцко римски модел не записва Домна и най -вече Мамеа,която носи и титлата на Верус,който пък е записан (признат официалише за имп.)за имератор и действителен владетел ,говори само за погрешния модел ,който е възприела западната историография (дали печата е български или византийски -български трябва да е)

Типовете пък от Археологически музей Варна твърдят на сайта си за некакви

находки от раннохристиянски гроб,разкрит в Марцианопол,златна фибула,тока,накрайник за колан и амулет, датирани от  IV в от.н.е. са още едно потвърждение за разпространението на християнството в този район . http://www.varna-bg.com/museums/archaeology/exhibit/hall13.htm

 За съжаление поради монопола на ромските трътльовци върху територията на Рим тези факти не може да се включат като доказа тъй като е в разрез със служебните названия за които е доказано,че не могат да имат християнски църкви . Така извън остава и единствената в света комплект от ранно християнски мощехранителници алабастрова,сребърна и златна ,намерени в църква от това време 4 век от н.е. в местността Джанавара край Одесос.П.П. Е добавих ги ама тея типове отидоха най-отгоре (май така си е трябвало) и по хубаво стана ,като илюстрация на последващия текст. Като ги види некой ромски трътльо докато чете и тва ще му резонира в слюнката ,която има за мозък и може да му светне вестибуларния апарат ,че не може да  има сведения за български църкви , описани от Козмас Индийския плавател,който лично ги е посетил към 506 г. , и българин да било ромско нарицателно звание за Охранител на клисури и долини,или стражар в бург. При което басиликата в Плиска била църква на сержантите ,а в ЦарГрад били църквите на офицерите

 Поради естеството на строителството на тогавашния тип църкви от по стотина години,директно ги пращаме  у  Лициниево време  (и оказа се това се потвърждава находките от раннохристиянски гроб,разкрит в Марцианопол,златна фибула,тока,накрайник за колан и амулет, датирани от IV в от.н.е. б.а. )

 




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: marknatan
Категория: История
Прочетен: 3850643
Постинги: 1122
Коментари: 4084
Гласове: 1727
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031