Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.09.2012 08:05 - "Мадарския конник е изображение на бог Митра! "- II част
Автор: marknatan Категория: История   
Прочетен: 1009 Коментари: 0 Гласове:
1



Официалната теория на нашите учени за датиране на Мадарският конник е, че "Десният крак е поставен в стреме. Известно е, че стремето се появява в Европа след VI-ти век, което определя и долната граница за датирането на релефа."
 

Този аргумент би бил валиден ако монумента е изработен от "европейци" и ако използванена стреме едновременно означава и знание,познаване на наличиетона стремето изобщо. "Европейците" не използват и тежко въоръжена и въобще конница или метални брони,но това не означава, че не знаят за тях.
Използването на стремето се явява в в Рим след VI-ти век, а релефа е изработен от "българи"какво и да се крие зад това име, които са познавали и използвали стремето.
 

Познаването на стремето и знанието им за него(без да го използват) е спорно. Съществува монета на Констанс II (337-361)на която е изобразено как римски войник пронизва паднал конник. Ездачът е описван в нумизматичната литература,като варвари и по стила на дрехите и по характерна прическа с пони опашка "чумбас" го наричат"гот". Покрай крака му се вижда изобразено с точки въже което не е част от надиплената дреха и се спуска от седлото и кракът е пъхнат в него,това въже изпълнява ролята на стреме. Не е усъвършенствувано и във вида който познаваме днес. Този реверс с падналия конник и наличието на стреме е известен само от една монетарница ,тази на Антиак,град на малоазиатското крайбрежиена днешна Турция.Там готи е нямало ,но е известно наличието на мизи,скити.
Но основния аргумент е,че релефа е изработен от "българи" които са познавали и използвали стремето.
 

Емилиан(253 г) префект на Мизия,"завзел в страната на скитите властта" за 88 дни през 253 г.,виж.приложение от Йоан Антиохийски в ГИБИ 3.
 

Също там пише"Филип(Араб-244-249) като се възцрил победил скитите и потеглил към Византион.Когато дошъл в Перинт и му билосъобщено...."
Перинт е град на Мраморно море -Хераклея.Или виждаме наличието на тези скити,мизи в мала Азия също.
 

Пак там
"Теодосий вдигнал мнозина от хуните в Тракия заедно с техните племенни вождове и се отпрвил в поход към Италия..."
Или войската на Теодосий I(379-395),се състои от т.нар.хуни живеещи в Тракия.Теодосий I((379-395) не е хунски вожд,както би ни се сторило от този пасаж. Това е същия Теодосий при който варварските народи,
някогашният римски враг ,минават на римска служба-скити,хуни,готи,алани.
Латински похвални слова Panegyrici Latini ,LIBI I ,XII.32."Най-после н варварските народи ,които обещават да ти служат доброволно,ти предоставяш правото да извършват съвместна военна служба с нас , за да се отстанят от лимеса тези подозрителни пълчища и да се превърнат те в помощници на нашата войска.Привлечени от тая твоя благосклонност ,всички скитски племена се стичаха в такова голямо множество та изглеждаше ,че си пратил заповед за събиране военен набор измежду своите варвари. След римските вождове и знамена вървеше някогашният римски враг и следваше знамената срещу които бе воювал.И вече като римски войник той пълнеше градовете на Панония които неотдавна беше обезлюдил с вражеските си опустошения .И готът и хунът и аланът се отзоваваха на повикване и се редуваха да стоят на стража и се бояха да не бъдат забелязани,че отсъствуват."
 

Теодосий I((379-395) ревностен привърженик на ортодоксалното християнство,който разрушава всички нехристиянски паметници, следва твърда и последователна политика в подкрепа на християнството като единствена религия в Римската империя и поставя извън закона всички останали култове/религии.
Виждаме от описанието на Латински похвални слова колко послушни и изпълнителни са варварските народи ,когато поемат своите договорни задъжения. Като добавиме и забраните въведени от Теодосий,((379-395)спазвани и след него става ясно невъзможността за строителството на такъв огромен монумент какъвто е Мадарския комплекс по негово и след неговото време.
Имаме сведението за Емилиан(253 г) и неговите мизийски скити довели го на власт,макар и само за 88 дни през 253 г.Това показва,че имаме достатъчно компактна и силна маса ,която би иузградила своето култово светилище тогава ,но не по-късно от 379 г на Теодосий.
Така може да се датира строителството на Мадарския конник към 250-379 г.
Или датировкта със сигурност може да се отнесе към средата на III,до средата IV век.


Позата на конника е на"триумфиращ владетел",в своя територия.Няма копие което да е насочено и да символизира завладяване.Има римски стандарт здраво забит в центъра на композицията,за да покаже ,че това е средата на неговата земя.(пояснявам за да няма езиковедски упреци,земя не означава пръст или почва).Така както е изобразяван в продължение на два-три века без изменение Митра от монетите.


Наличието на олтар пред коня,безспорните иконографскиелементи на митраизма и специално изображението на "малък лъв",военния стандарт с орела,както факта ,че около релефа са записани договори,а божеството е било закрилник на армията и на договорите и това,че култовото място и самата изработкана релефа са в естествена пещера с допълнително доизграждане категорично говорят за митраизъм.

Изписаните договори,български,говорят ,че става дума за не толкова религиозно значение,колкото за държавно,воено политическо .Каквато и да е религията на "българите" от този паметник се вижда, че е намерен синхрон и едновременна употреба с култа към Митра. Това се потвърждава и от договирите изсечени около него. Ритуалът в чест на бог Митра се осъществява в митраеуми . Култовото място обикновено представлява естествена пещера каквато е и култовото място Мадара допълнително изкуствено доизградена.

Ако има някаква владетелска персонофикация аз я виждам единствено в персонофикацията на Юлий Цезар,боготворен от легионерите,в култа към Митра, и затова и толкова широко разпространение и наамиране на такъв прием сред армията ,и по късното възприемане и налагане и персонифициране на култа към Христос,
улеснено от забраната на Теодосий,което довежда до посвеместното налагане на християнството.

Прикачен(и) умалено(и) изображение(я)

 

Сюжета от монетите с изображението на конника,олтара и пилона с птицата приличат на два образа
близки до трактовката си и вероятно двата култа са обединенеи в един ,синтезирани в един на скалния релеф.Определих го условно Митра.за това после( ръководейки се от изображението на Мадара където имаме изсечени договори и изображението на малък лъв и някои др.)
Иначе тези образи са това на споменатия бог Митра и на бог Серапис.И двете са източни .Дрехата на конника е източна. И двата на главата се изобразяват със шапка и пред коня има олтар.
Серапис се изобразява от фигура наподобяваща подземния бог Хадес или Плутон.Изобразява се с т.нар. модиус ,буркан,съд за измерване на жито,върху главата,гръцки символ за подземното царство,лептата която плащаш да преминеш.Той също държи скиптър показвайки неговото владичиство.Изобразява се с куче,Цербер,(Анубис)пазителя на вратите за подземния свят и също със змия в основата символ на божествена власт в древния Египет.
Култа към Серапис както и към Митра оцеляват до към времето на Теодосиевият декрет към 385 г,когато тълпата разрушава серапиума в Александрия.
Митра традиционно се изобразява като млад мъж без брада не яздещ кон.На главата носи характерна източна шапка,пиргиева шапка,като тази на дядо Коледа,която не прилича на тази от монетите,която е по скоро тази на Серапис.При Митра винаги се изобразява и факел,какъвто виждаме на монетите .Птицата отгоре е определена като гарван и това заедно с факела дава някакво основание за наричането на това божество но не категорично ,че е Митра.Казахме Митра е млад,голобрад,с пиргиева шапка дядо Коледа,а не с този бурканна главата.Очевидно е и че на монетите има смесване и на двата култа,така както е известно и смесването на култа на Серапис с този на Христос.
Раннохристиянската александрийска общност изглежда е синтезирала почитането на Серапис с това на Христос,почитайки гибез да ги различават един от друг.Писмо от История Августа приписвано на имп.Адриан говори за почитане на Серапис от жители на Египет които се самонаричат християни,и християниско почитане на християни твърдящи,че почитат Серапис или има смесване на два култа и религиозно практикуване.
В митреума в Лондон са намерени освен тези на Митра статуи и на Серапис и др. божества.
 

Така и за Мадарския конник в тази светлина имаме преплитане на култове и ръководейки се от изсечени договори , изображението на малък лъв,пещерата,наличието на Серапис в митреуми,определянето на Митра също като бог Слънце от Лондон,разпространението на култа по границите сред армията определих това светилище като митреум ,който обаче също преплита няколко култа и обслужва "българската" държавност и е строен от "българи" преди Теодосий,каквото и етноси да се крият зад това име.С три реда толкова като идея.
 

Разглеждайки Митра винаги изобразяван с пиргиева шапка,мека чертвена шапка,тип дядо Коледа,не може да не я свържеме с червените шапки на българите коронясващи Петър Делян за цар от Скилица.Пиргиевата шапка още се нарича и шапка на свободата в Рим и е символ на свобода от тиранията.Слагали са я на освободени роби,Брутус,убиеца на Цезар има прочута монета с шапката между две ками.
Случайно ли е ,че българите прокламират свободата си с такава шапка




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: marknatan
Категория: История
Прочетен: 3850480
Постинги: 1122
Коментари: 4084
Гласове: 1727
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031