Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.09.2012 08:14 - "Мадарския конник е изображение на бог Митра! "- VIII част
Автор: marknatan Категория: История   
Прочетен: 779 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 05.09.2012 08:20


 

Има една картина от прочут фламандски художник Яков Йордан(1593-1678),"Павел и Барнаба в Листра"правена както много други по сюжет от светото писание.Тя изобразява посещението на апостол Павел в Листра.,малоазийски град, където местното население ги посреща начело със коленичил свещеник,водещи бикове(волове) за за жертвоприношение, считащо тях двамата със спътника му Барнабас за върховни богове. Павел е с вдигната към небесата ръка да покаже, че има един истински бог, а не той е такъв. С горното искам само да илюстрирам, че дори в онези непросветни времена ,за средновековните художници, теолози, историци и т.н. хора е безпределно ясно и не отричат факта, че има смесване на култове.Това бе илюстрирано и в темата със смесването на култа на Серапис с този на Христос,Митра и др.

От наличието на многобрийни култови плочки с изображения и др.под. с религиозен характер,може да се заключи,според мен,че нещата са правени съгласно религиозния канон и всеки един елемент е имал своето значение и е поставян в подкрепа на историята която разказват с образи.Тези предмети са медиите на времето наред с монетите и в тях няма нищо излишно или несъществено.Но дори да не е така от самите предмети,изработката им стила им и т.н. визуални белези ,това което е поставено по канона или извън него категорично може да определят с голяма точност един предмет дали е изработен в Сирия или в Британия вътре врамките на един период на една цивилизация,и дали е африканско,египетско или шашанидско изкуство при различни такива.

Цитираните данни красноречиво показват,че района на МК,или Мизия е епицентъа на проявление на този култ свързан с местните представи . Той е намерил отражение, както виждаме по-късно и в сюжетите използвани от провинциалните монети в този район. Всеки район, всеки град в древността си има свой любим характерен сюжет поставян на монетите, обикновено религиозен, оличаващ монетосеченето на този град. Бухал за Атина, котва за Аполония на Черно море, крава с теленце за Аполония на Адриатика и т.н.Това важи така, както за монетите на Гърция така също и за по късните римски колониални монети. Един такъв сюжет е конника на монетите от Мизия. Конници има и на монетите на Сицилия и тези на Филип Македонски, на тези от Бактрия и Афганистан, но не ни трябва втори поглед да ги различим. Без да е изяснено точно какво изобразява днес това изображение на конника от Мизия-Одесос, Истрос, Марцианополис и т.н., на основа на смесените иконографски елементи то се представя и разглежда днес ту като Серапис или ,Сол,Митра или Владетел,императора и т.н. . Или още на монетите виждаме това смесване на култове,без днес да можем категорично да определим кой кой е. Това явление, смесване на елементи от различни култове,се наблюдава и при тракийския конник(ТК) където също име смесване на култове, показано бе плочка с ТК със Сол и Луна, както е при митраизма, змия около дърво с този на Асклепий, Арес, Зевс и т.н.

 

Ако проследиме стиловото изобразяване на това от по ранните към по късните изображения ще забележим стилово доближаване на изображението от ТК до това от монетите на Мизия и това на МК.Това добре личи на плочата от Истрос качена е по рано.


 

 

 

 

Някои елементи,извън индентичността на изображението МК с монетите на Мизия,и индентичнта иконография, се избягват и не се коментират ,а те все още са на скалата:
-
Такъв е олтара под вдигнатия крак на коня все още видим на скалата.
-
Незавършеността на целия релеф е безподобна.На всички без изключение релефи,стели, плочки е видно централното групиране на изображението и уравновесената композиция,нещо което липсва при МК,който е изсечен само в долната лява страна на заделеният участък от скалата.
-
От целия релеф лъха характерният за рим грандиозност и любов към организацията,типичната подреденост на релефа,перфектност при изпълнението -- _Това е един голям публичен проект,римска "слабост" да мислят и за обикновения човек,един от многото характерни за римската култура.Изпълнен е в района на МК,или Мизия ,и е проявление на култ свързан с местните представи и изпълнен от местното повлияно силно от културата на рим население,което предопределя приликата му с други късно антични римски достижения.
-
Характерният стилов похват при избразяване на главата на коня гледащ фронтално с двете си очи зрителя в индентичен късно античен римски стил.
-
Наличието на мазилка на релефа,използвана вероятно за оцветяването му характерно и за други паметници в рим,статуи,




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: marknatan
Категория: История
Прочетен: 2503966
Постинги: 980
Коментари: 3751
Гласове: 1660
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930