2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Прочетен: 924 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 05.09.2012 08:20
Има една картина от прочут фламандски художник Яков Йордан(1593-1678),"Павел и Барнаба в Листра"правена както много други по сюжет от светото писание.Тя изобразява посещението на апостол Павел в Листра.,малоазийски град, където местното население ги посреща начело със коленичил свещеник,водещи бикове(волове) за за жертвоприношение, считащо тях двамата със спътника му Барнабас за върховни богове. Павел е с вдигната към небесата ръка да покаже, че има един истински бог, а не той е такъв. С горното искам само да илюстрирам, че дори в онези непросветни времена ,за средновековните художници, теолози, историци и т.н. хора е безпределно ясно и не отричат факта, че има смесване на култове.Това бе илюстрирано и в темата със смесването на култа на Серапис с този на Христос,Митра и др.
От наличието на многобрийни култови плочки с изображения и др.под. с религиозен характер,може да се заключи,според мен,че нещата са правени съгласно религиозния канон и всеки един елемент е имал своето значение и е поставян в подкрепа на историята която разказват с образи.Тези предмети са медиите на времето наред с монетите и в тях няма нищо излишно или несъществено.Но дори да не е така от самите предмети,изработката им стила им и т.н. визуални белези ,това което е поставено по канона или извън него категорично може да определят с голяма точност един предмет дали е изработен в Сирия или в Британия вътре врамките на един период на една цивилизация,и дали е африканско,египетско или шашанидско изкуство при различни такива.
Цитираните данни красноречиво показват,че района на МК,или Мизия е епицентъа на проявление на този култ свързан с местните представи . Той е намерил отражение, както виждаме по-късно и в сюжетите използвани от провинциалните монети в този район. Всеки район, всеки град в древността си има свой любим характерен сюжет поставян на монетите, обикновено религиозен, оличаващ монетосеченето на този град. Бухал за Атина, котва за Аполония на Черно море, крава с теленце за Аполония на Адриатика и т.н.Това важи така, както за монетите на Гърция така също и за по късните римски колониални монети. Един такъв сюжет е конника на монетите от Мизия. Конници има и на монетите на Сицилия и тези на Филип Македонски, на тези от Бактрия и Афганистан, но не ни трябва втори поглед да ги различим. Без да е изяснено точно какво изобразява днес това изображение на конника от Мизия-Одесос, Истрос, Марцианополис и т.н., на основа на смесените иконографски елементи то се представя и разглежда днес ту като Серапис или ,Сол,Митра или Владетел,императора и т.н. . Или още на монетите виждаме това смесване на култове,без днес да можем категорично да определим кой кой е. Това явление, смесване на елементи от различни култове,се наблюдава и при тракийския конник(ТК) където също име смесване на култове, показано бе плочка с ТК със Сол и Луна, както е при митраизма, змия около дърво с този на Асклепий, Арес, Зевс и т.н.
Ако проследиме стиловото изобразяване на това от по ранните към по късните изображения ще забележим стилово доближаване на изображението от ТК до това от монетите на Мизия и това на МК.Това добре личи на плочата от Истрос качена е по рано.
Някои елементи,извън индентичността на изображението МК с монетите на Мизия,и индентичнта иконография, се избягват и не се коментират ,а те все още са на скалата:
-Такъв е олтара под вдигнатия крак на коня все още видим на скалата.
-Незавършеността на целия релеф е безподобна.На всички без изключение релефи,стели, плочки е видно централното групиране на изображението и уравновесената композиция,нещо което липсва при МК,който е изсечен само в долната лява страна на заделеният участък от скалата.
-От целия релеф лъха характерният за рим грандиозност и любов към организацията,типичната подреденост на релефа,перфектност при изпълнението -- _Това е един голям публичен проект,римска "слабост" да мислят и за обикновения човек,един от многото характерни за римската култура.Изпълнен е в района на МК,или Мизия ,и е проявление на култ свързан с местните представи и изпълнен от местното повлияно силно от културата на рим население,което предопределя приликата му с други късно антични римски достижения.
-Характерният стилов похват при избразяване на главата на коня гледащ фронтално с двете си очи зрителя в индентичен късно античен римски стил.
-Наличието на мазилка на релефа,използвана вероятно за оцветяването му характерно и за други паметници в рим,статуи,
Тагове: